29-31 juli

Efter en helg i Värmland så har jag nu kommit hem och sitter i soffan tillsammans med min man, P och min mor, B. Såhär såg min helg ut;
Fredag; Jag kom fram till Karlstad tillsammans med P och vi klev direkt in i stadens stress. Vi gick in på Indiska för att hitta en födelsedagspresent till min andre mor, I för i fredags var det hennes dag. Jag hittade i alla fall två jättefina små lyktor som jag köpte. Sådana som hon älskar med skarpa färger och mosaik-aktiga. Efter vi hade betalat för oss och packat in dom så gick vi och käkade en varsin baugette på 'Sjökvistens' och där har dom nog Sveriges godaste skagenröra. Köpte också med en till mamma B innan vi gick vidare till henne. Väl i hennes lägenhet på Lammberget så hann jag bara ställa ner väskorna innan jag skulle vidare. Jag pussade P hejdå och gick ut till min andre mamma I, hon som fyllde år. Vi åkte hem till mitt barndomshem i Värmskog där jag fick träffa min lillebror F, min storebror J, hans dotter S och min andre brors son, O. Till en början var det jättelugnt i huset och jag hjälpte till lite med att byta i diskmaskinen innan jag gick in och satte mig och pratade med lillebrorsan en stund. Men det dröjde inte länge innan det blev ungar i hela huset. Min syster, M kom med hennes sambo, O och deras två barn, N och A. Till en början var ju alla barn väldigt blyga inför mig eftersom jag inte sett vissa av dom på år men efter en stund så hade det gått över och dom bråkade om vem som skulle leka med mig och få min uppmärksamhet. Det bjöds på mat och det var grillat som stod på menyn. När vi satt vid matbordet så började lilla O prata om öl och att han ville dricka det till maten. Lille killen är ju bara 5 år så han fick trocadero men var lika glad för det. Efter maten ställdes det fram fika i form av tårta, glass, kaffe, maränger (vilket jag älskar) och mycket annat. När jag ätit både kött som legat på grillen och tårtan som mamma gjort så gick jag in i ett så kallat matkoma. Folk försökte få vettiga svar av mig på sina frågor men det var inte lätt, jag var supertrött. Jag gick igenom en påse med kläder som jag fick av min syster, M. Det var verkligen nödvändigt att få lite mammakläder nu när jag fått mage. Jag hann att leka lite mer med barnen innan min äldsta bror, J körde in mig till stan, mamma och P. Väl framme bjöds det på mer mat innan jag slog igen ögonen. En underbar dag som känns ända in i hjärtat.
Lördag; Jag vaknade relativt tidigt och jag låg och kollade på P tills han också vaknade. Jag gick så småning om upp och satte på kaffe och serverade mamma kaffe på soffan där hon sov. Vi satt och käkade frukost i lugn och ro innan vi satte igång att fixa oss. Någon timme senare så var vi nere på stan och jag hittade både en bh och en bikini som passar (!). Skönt att vara rädd för att visa alla barnfamiljerna liiiite för mycket när man är och badar. Mamma hittade också lite smått och gott innan vi begav oss hem. Väl hemma så packade vi ner smörgåsar och handdukar för att sen följa med T och S ut med båten för att fiska. När vi var på väg ut till Mariebergsviken så började det helt plötsligt att regna så vi vände med bilen. Lite längre bort så regnade det inte så vi vände igen och vi märkte att det var enbart på det området (Mariebergsviken) det regnade så vi bestämde oss för att trotsa det. Till en början så fick vi sitta under en bro och fiska men till slut så slutade det och vi fick avnjuta en helt underbar kväll med spegelblankt vatten. Och det näst bästa, alla fick fisk. 
Söndag; Dagen började med att min klocka inte ville ringa men jag hade tur att vakna i tid ändå. Packade, fixade utseendet och käkade innan det bar i väg med väskor och mamma till tåget. Det var en seg tågresa men nu är jag hemma med P och mamma som sitter i soffan och skrattar ikapp till tvn. Vi har ätit hemmagjort potatismos och ungsstekt falukorv till middag och nu på kvällen har vi suttit och mummsat i oss brieost, salta kex och vindruvor. En perfekt söndag i min smak!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback