VÄLKOMMEN GRAVIDITETSVECKA 40


Magen v. 40 (39+1)

Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig.
Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen. 

Barnet: Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.
Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.

Egna tankar: Vi väntar och vi väntar men i magen är det lugnare än i de lugnaste vatten. Jag kan ha lite "mensvärk" på kvällarna men det är troligen för att jag oftast är igång så jag blir sliten i ryggen. Jag kissar fruktansvärt mycket! Jag är förvånad över att jag inte har vätskebrist. 
Jag mår fortfarande relativt bra, emn det finns dom dagarna då jag inte gör det. Som igår, då jag spydde två gånger. Det kan vara för att lillebror trycker på någon nerv vilket Alva gjorde under hennes förlossning. Förhoppningsvis sätter det igång snart! Vi längtar SÅ mycket ♥

Kommentarer
Postat av: Martina - gravid med lillebror

Åh, kom igen nu lillebror, kom ut nu!! :)

Har du börjat känna tryck nedåt med vissa ilningar och strålningar? Jag har nämligen börjar göra det, och när jag är ute och går så kommer sammandragningarna direkt.

Svar: Enda gången jag känner något är när jag är ute och går en längre stund, då känns det som om någon hänger sig i magen på mig. Annars är det tyvärr ganska lugnt. Verkar som om han trivs bra där inne :-)
izabelladanngren.blogg.se

2013-05-11 @ 20:14:37
URL: http://maella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback