VÄLKOMMEN GRAVIDITETSVECKA 29


Magen v. 29 (28+0)

Vecka 29
Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Egna tankar: Jag är kissnödig K-O-N-S-T-A-N-T. Spelar ingen roll hur jag gör, om jag håller mig tills jag håller på att spricka eller om jag går på toa så fort jag känner mig kissnödig. Så månadens störta utgift har nog varit toapapper, haha. Annars har förkylningen börjat ge med sig och jag kan numera andas genom näsan igen och inget lock för öronen. Halsbrännan håller sig fortfarande borta, tack och lov. Jag känner endast av den om jag är superhungrig. Lillebror där inne är otroligt aktiv och igår låg Pierre med handen länge på magen och fick känna hur han hade fest därinne. Så mycket kände han nog inte någon gång under tiden då Alva befann sig i magen. Magen har växt, blivit stor och otymplig på väldigt kort tid vilket är påfrestande då Alva är inne i en period då hon gärna klänger och vill vara uppe i famnen och gosa. Allra charmigast är när hon somnar på magen 

Kommentarer
Postat av: Martina - Gravid med lillebror

Haha, åh, precis som jag. Man blir kissig hela tiden, och det spelar ingen roll om man går precis innan man skall iväg någonstans, när du är halvvägs så är det på gång igen:)

Svar: Haha, det är hemskt! :-)
izabelladanngren.blogg.se

2013-03-20 @ 22:02:47
URL: http://maella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback