Film-söndag och recept.

God kväll!

Haft en bra dag? -Det har jag! Jag har fått haft min man alldeles för mig själv hela dagen! P gick och tränade imorse en sväng och när han kom hem gick vi iväg och solade en kortis. Jag solade inte många minuter och med en mörk tröja på magen så det kanske inte blir riktigt så ljust för bebisen som det var för mig. Vi har kollat på Hangover part 2 och den var hur rolig som helst! Jag skrattade konstant. Sevärdig! Efter det blev vi hungriga, beställde pizza, gick hem och kollade på den nya Pirates Of The Caribbean. Jag var supertrött och somnade en timme i P's knä, underbart. Nu kikar vi på Beck. Film-söndag.

Nu ska jag ge er det receptet jag lovar i tid och otid. Fläskfilé med ungstekta rotfrukter.
Du behöver:
Rotfrukter (tex. potatis, morötter)
500 g fläskfilé
2 vitlöksklyftor
2 tsk smör
Salt
Svartpeppar
Färsk rosmarin
2 ½ dl matlagningsgrädde
2 tsk fransk senap
½ köttbuljongstärning
Kalvfond (valfritt)

Börja med att skära upp de rotfrukter du valt och sätt in dom i ugnen, (225 grader i ca 35-40 min). Putsa köttet och skär i skivor. Skala och hacka vitlöken. Bryn köttet i smör i en större stekpanna och krydda med salt, peppar och rosmarin. Vispa ihop grädde, senap och den pressade vitlöken. Häll detta över det brynta köttet och smula i buljongtärningen. Låt det koka ihop några minuter, tills köttet är mört. Smaka av med lite kalvfond. Klart!

Måste prövas! Helt underbart gott. Går också att görasmed lövbiff vilket vi gjorde igår. Dock inte lika mumsigt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback