v. 38

Hej!

Det har varit en hektisk dag ända från start idag. Det verkar som om min kropp förbereder sig inför kommande utmaning/förlossning och sover medan den kan. När jag väl sover så sover jag verkligen. Knappt att jag vaknar av klockan på morgonen nu. 
När jag väl kom upp i morse så var det bara att göra sig i ordning för ännu en dag på jobbet. Väl där fortsatte jag med avstämningar och allt annat som måste göras inför bokslutet. P.A.N.G! Igen med pärmar och undan med papper och nästa stopp var barnmorskan. Jag har idag varit gravid i 37 hela veckor och har därmed exakt tre veckor kvar till beräknad förlossning samtidigt som vi kliver in i vecka 38. Besöket hos barnmorskan gick superbra och huvudet ligger nu så långt ner det bara kunde komma och det gick inte att flytta det överhuvudtaget så nu är min bebis att komma till världen. Åh, så jag längtar! ♥

Efter besöket gick jag och P och bytte en amningsbh till mig så jag fick med mig rätt storlek hem. 
Nu efter att vi varit och inhandlat lite varor för att fylla upp vårt kylskåp så ska vi sätta igång med maten och idag ska det bli en dundermiddag! Baconinlindad kyckling, klyftpotatis och en god sås till. Kommer äta tills jag spricker.

v. 38
Barnet:
Barnet är ca 48 cm från topp till tå och väger ca 3,2 kg. Barnet betraktas nu som fullgånget och det ökar snabbt i vikt. Om barnet ligger med stjärten eller fötterna först så erbjuds du kanske en yttre vändning nu. Får du värkar i denna vecka så förhindrar man inte förlossningen från att komma igång. Alla inre organ är färdigbildade.

Mamman:
Många kan känna en oro inför förlossningen, trötthet på grund av sömnbrist och en stor längtan efter att graviditeten ska vara över så att ni får möta er bebis. Se till att få tid för dig själv. Sov eller vila så ofta du kan. Du kan känna en stickande känsla i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten och ibland ett obehag när du sätter dig för snabbt på en stol. Du kan få en ökad mjölkig flytning. Se till att ladda med kolhydrater i kosten. Förbered väskan som ska med till förlossningen. Kom ihåg att ta med blodgruppering, HIV-svar samt ev. övriga provsvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback