VÄLKOMMEN GRAVIDITETSVECKA 40 (39+1)

Barnet:
Ditt barn är nu ca 50 cm från topp till tå och kan nu lämna sin trygga tillvaro i livmodern. Ge barnet all din kärlek och omvårdnad. Nästan allt fosterfett är borta och 15 procent av kroppen består av fett. Efter födseln lossnar moderkakan, navelsträngen slutar att fungera när barnet tar sina första andetag. Graviditetshormoner kan påverka det nyfödda barnet. Det kan göra att pojkar och flickor kan ha svullna bröstvårtor och även innehålla små mängder av mjölk. Det är normalt och försvinner efter ett kort tag.

Mamman:
Sista veckan av graviditeten! Du förväntas föda snart men endast 5 procent av alla barn föds på den beräknade förlossningsdagen. Räkna med plus/minus två veckor. Om förlossningen behöver sättas igång görs det på förlossningen i vecka 42.

Egna tankar:
Nu är det SÅ nära. Jag vill bara att lillfisen kommer ut. Jag är så nyfiken på vem den lilla är. Vem den är lik, hur bebisens skrik låter. Att man kan älska någon så obeskrivligt mycket redan innan första mötet är helt otroligt.

Efter besöket hos barnmorskan idag så rusar tusen tankar runt i huvudet. Detta var förhoppningsvis sista besöket med mage och utan bebis. Vi bokade så klart ett möte i fall det är så att jag går över tiden, vilket jag så klart hoppas att jag inte gör. Jag fick ett datum då det är säkert att jag kommer vara mamma, 8 februari. Helt otroligt.

Magen v. 40 (39+1)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback