VÄLKOMMEN GRAVIDITETSVECKA 37


Magen v. 37 (36+0)

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

Egna tankar: Jämfört med tidigare veckor så blir min jumske och "musbenet" allt sämre. Jag har SÅ ont ibland. Det är inte många gånger om nätterna jag byter sovställning. De gånger jag gör det så får jag d.r.a med mitt högra ben för att jag är så stel och det gör så ont. På kvällarna när jag lägger mig och varvar ner känner jag ofta av "mensvärk" i ryggen. Annars mår jag väldigt bra. Jag har bara en förkylning som jag hoppas ska ge med sig innan det är dags.
Kläderna är invikta och det är så mysigt att ibland gå in och öppna lillebrors lådor och titta på dom små, små byxorna. Att Alva har varit så liten är helt sjuk men att vi ska få en till som är så liten är ännu mer otroligt. Jag och Pierre har börjat prata om att packa BB-väskan. Jag känner på mig att vi säkerligen kommer gå över tiden även denna gången men Pierre vill packa. Kanske att jag ska lyssna på honom och packa den till veckan. Mysigt! ♥ 

Kommentarer
Postat av: Linda

Åh vad mysigt :) Nu kan han ju komma när som helst ju! Hugo kom ut i v.38 ;)

Svar: Ja, håller tummarna för att han är snäll mot sin mamma :-)
izabelladanngren.blogg.se

2013-04-18 @ 14:28:33
URL: http://brustabletten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback